Filmler Ve Bestecileri: Hans Zimmer

/ / SİNEMA

Alman besteci Hans Zimmer en popüler film müziği bestecilerinden biridir. 63 yaşında olan besteci, günümüze kadar 150’den fazla projede yer almış. Bu yapımların içinde film, dizi, belgesel, animasyon gibi her türden eser bulunuyor. Bu kadar üretici bir hayat geçiren Hans Zimmer’ın bütün yapımlarını incelememiz elbette mümkün değil. Bu yüzden bir önceki yazımda olduğu gibi sadece bazı yapımlarını inceleyeceğim.

Bu yapımları incelemeden önce Hans Zimmer’ın müziğe nasıl başladığını konuşalım.

Babasını erken yaşta kaybeden Hans Zimmer, bu olaydan sonra piyanoya sığınmış. Bu yüzden onun için her zaman bir sığınma alanı olan müzikle ilişkisi gelişmiş. “Yaptığım müzik annemin yüzünde bir gülümseme oluşturuyordu ve bu yüzden müzik yapmak benim için bir gereklilik haline geldi. Erken yaşlarda fark ettim ki hayatımda müzikten başka bir şeyle ilgilenmek istemiyorum. İnsanlara müzisyen olduğumu söylediğimde  ‘Gerçek işin ne?’ diye sorabiliyorlar. Özellikle de Amerikalılar. Ama ben daha erken yaşlarımda bunun bir iş, bir kariyer olup olmayacağını umursamadım.” diyor. Kendisi bir müzik okuluna gitmediğini, bu durumun kendisi için büyük bir avantaj olduğundan bahseder, bunun yerine küçüklüğünden beri haftada bir klasik müzik konserlerine gittiğini Bach, Mahler ve özellikle Mozart’ın onu etkilediğini söylüyor. Ardından da jazz ve rock&roll’dan da etkilendim diye ekliyor.

Değinmemiz gereken bir başka konu da müzikleri nasıl ürettiği ve neden film müziği bestelemeyi seçtiği.

Yine bu konuda da erken yaşlarında karar verdiğini şarkı ya da senfoni yazmak istemediğini söylüyor. Zimmer’a göre filmdeki görüntüler ve imgeler müziği tamamlıyor. Bu yüzden ”Yönetmen, editör ve sinematograflar ile konuşmak benim için önemli ama bunlardan en önemlisi sinematograf.” diyor. ”Sinematografın seçtiği renkler ve renk şeması benim için çok önemli.” diye bahsediyor. Bir başka değindiği nokta da işinin zorluğu. Bu zorluğu şöyle ifade ediyor: Yönetmenler genelde çaresizce ne istediğini anlatmaya çalışır. Onlar bile tam olarak ne istediğini bilmezken onları anlamaya çalışmak benim işim.

Aslan Kral

1994 yılında yayına giren ve Walt Disney’ın yapımını üstlendiği Aslan Kral, Hans Zimmer’ın filmografisinde önemli bir yer tutuyor. Zimmer, başta bir animasyonun müziklerini yapmak istemiyor ve bu duruma ön yargı ile yaklaşıyor. Daha sonra fark ediyor ki senaryoda tıpkı onun gibi genç yaşta babasını kaybeden bir karakter var. Daha sonra neden olmasın diyor ve yapmayı kabul ediyor.

Bir röportajında soundtrack’i  genç yaşlarındayken babasını gördüğü bir rüyadan sonra yazdığını ve Aslan Kral için kullandığını söylemiş. Aslan Kral 2019 yılında tekrar çekildi ve müzikleri yine Hans Zimmer’a ait.

Karayip Korsanları

Hans Zimmer’ın filmografisine baktığınızda Karayip Korsanlarının ilk filmini göremeyebilirsiniz. Bunun sebebi olarak bir arkadaşına söz verdiğini ve onun için başka bir yapımla anlaştığını söylüyor. Fakat demo hazırlayıp bunu Klaus Badelt’e verdiğini ve onun üzerine çalıştığını söylemiş. İkinci ve üçüncü filmlerde yer alıyor. Karayip Korsanları’nın müziğini yaparken korsan filminden çok western tarzı bir yapım gibi yaklaşmış. Lakin o efsane film müziğini dinlediğimiz zaman, neredeyse herkesin kendini bir korsan gemisinde hayal etmesi, farklı yaklaşımların kaliteli bir çalışma ortaya koymaktaki faydasını bizlere gösteriyor. Çalışma arkadaşlarından biri Zimmer  için şunu söylüyor: Birçok yapımcı, ‘Hans bunu böyle daha önce yaptığın müzikler gibi yapıp Oscar alabilirsin’ der. Ama Hans ‘Hayır, bu sefer tamamen farklı bir şey yapacağım’ der ve en sonunda Hans’ın yaptığı iş bir hit olur ardından da herkes Hans’ın müziğini kopyalar.

Bu yaklaşımın aynısını Karayip Korsanları’nda da görebiliyoruz. Örneğin Karayip Korsanları’nın geçtiği dönemde elektrogitar icat edilmemiş olmasına rağmen bu durum hiçbir rahatsızlık vermez kendisine. Zimmer bu durumu karmaşık olarak nitelendiriyor.

Batman Üçlemesi

Batman, Zimmer’ın Christopher Nolan ile ilk işi. Zimmer, Batman’ın karanlık bir dünyaya sahip olduğunu ve bu yüzden orkestranın yanında çokça elektronik de çalıştığını söylüyor. Sadece melodilerde değil filmlerde de fark ediyoruz ki gündelik hayattaki sesler de müziklerin içinde yer alıyor. Bu durumu Batman-Kara Şövalye Yükseliyor’daki ses mühendislerinden biri şöyle ifade ediyor: Hans ile çalışmak çok güzel çünkü o her sese müzik olarak yaklaşıyor.

Batman üçlemesinde bu yaklaşımı çokça görebiliyoruz. Birçok müziği gerçek hayatın içinden alınma sesler ile harmanlanmış. Zimmer’ın kendisi ise şöyle söylüyor: Müzik bir amaç için yazılır. Sana nasıl hissetmen gerektiğini söylemez, sana bir kapı açar ve o dünyaya girersin. İşte bu yüzden Zimmer için ”müzikleri ile yeni dünyalar inşa eden bir sanatçı” diyebiliriz.

Başlangıç

Başlangıç,  Chistopher Nolan’ın yine Zimmer ile çalıştığı işlerden biri. Nolan, Hans hakkında şunları söylüyor: Hans melodisi olmayan seslerin notasını bulmakta çok iyi. Bu yüzden müzikle senkronize olabilecek ilginç noktalar aramaya başladık.

Yukarıda sizlerle paylaştığım müzik ise o noktalardan biri. Rüyalar çökmeye başlarken müzik de gittikçe yükseliyor ve çöküş tamamlanırken müzik ritmini düşürüyor. Hans bu durumu şöyle açıklıyor: Kara Şövalye Yükseliyor karanlık bir havaya sahipti. Elektronik ögeler kullanmam gerekti ama Başlangıç için biraz daha ileri gitmem ve tamamen elektronik şeyler yaratmam gerekti. Yaratmak istediğim atmosfer beni bir noktada orkestrayı gönderip bestelerimi synthesize (sentezlemek) etmeye itti.

Yıldızlarası

Nolan ve Zimmer’ın beraber çalıştığı bir yapım daha: Yıldızlararası. Nolan, bu filmde müziklerinin başka bir müzik türü ile bağdaşmasının önemli olduğunu söylüyor. Bu yüzden Zimmer’a senaryoya ait fikirler içeren bir sayfa veriyor çünkü Zimmer “Elime fikir verecek bir şey geçtiği an yazmaya başlarım.” diyor. Okuduğu fikirler hakkında yazmaya başlamış bir baba ve oğlun hikayesi olduğunu düşünmüş. Bu yüzden baba olmanın ve bir oğula sahip olmanın nasıl bir his olduğuna dair yazmış. Aslında kendi hakkında yazıyormuş. Daha sonra  bunun baba-oğul değil baba-kız ilişkisi ile ilgili olduğunu öğrenmiş. Zimmer’ın yazdığı bestenin temelini oluşturacak müziği dinlediğinde Nolan “Mükemmel olduğunu düşündüm, işte istediğim duygusallığı yakalamıştı.” diyor. İşte o andan sonra tam olarak ne istediğini açıklamış ve film ile ilgili ipucu vermiş.

Hans Zimmer yaptığı işlerle 7 kere Oscar’a aday gösterilmiş. Aslan Kral ile de bu ödülü bir kez kazanmıştır. Sinema dünyasının en önemli bestecilerinden biri olan Hans Zimmer hakkında sizlere aktaracaklarım bu şekilde. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere!

Metin Kaynakçası

1-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=f_NGSRXEx9E

2-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=VdZHwZKdDtk

3-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=GGs_NT4iL2c

4-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=xnIasa7n6bI

5-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=-kjg8RdwV4Q

6-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=jEu-ESPmqs8&t=143s

7-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=JOH7-lvVeT0

8-2021. Youtube.Com. https://www.youtube.com/watch?v=FMvg8XWDp3w&t=506s

Görsel Kaynakçası

Görsel 1-“The Lion King (2019) – Imdb”. 2021. Imdb. https://www.imdb.com/title/tt6105098/

Görsel 2-“POTC Wallpapers – Wallpaper Cave”. 2021. Wallpapercave.Com. https://wallpapercave.com/potc-wallpapers

Görsel 3-2014. SYN Media. http://syn.org.au/season-01-week-14-the-christopher-nolan-batman-trilogy/

Görsel 4-Vista, Wallpapers. 2021. “Inception”. Vistapointe.Net. https://vistapointe.net/inception.html

Görsel 5-2021. Free4kwallpapers.Com. https://free4kwallpapers.com/interstellar-wallpapers

Hatice AKYOL

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir